Het vergeten westen toch bereikbaar

Het vergeten westen toch bereikbaar

© Aart Klein, collectie Nederlands Fotomuseum

Jarenlang was de Alblasserwaard vanuit de richting Rotterdam slechts bereikbaar via het pontveren, zoals bijvoorbeeld het veer tussen Ridderkerk en Kinderdijk.

Met de groei van het wegennet en de aanleg van de A15 was een brug over de Noord cruciaal. De brug werd geopend in November 1939 en verbindt Alblasserdam met Hendik-Ido-Ambacht. Dit gebeurde met een sobere plechtigheid, want drie maanden daarvoor was het Nederlandse leger gemobiliseerd.

Er waren grote verwachtingen van de weg en van de brug. De Alblasserwaard zou ontsloten worden en uit het isolement worden gehaald. Maar nauwelijks een paar maanden na de opening van de brug werden er al springladingen aangebracht. Dit gebeurde voor het geval dat de Duitsers binnen zouden vallen, dat de brug opgeblazen zou kunnen worden. De brug was echter zo nieuw dat de Duitsers op 10 mei 1940 niet eens wisten dat er een brug was. Pas een dag later ontdekte generaal Student de brug bij Alblasserdam. De brugwachter zette nog wel de klep omhoog om de overtocht van de Duitsers tegen te houden, maar na een bombardement waarbij ook het centrum van Alblasserdam werd vernietigd viel de brug na een korte strijd redelijk ongeschonden in handen van de Duitsers.

Enkele decennia later, in de jaren ‘80,  werd door de toenemende verkeersdrukte besloten om een tunnel naast deze brug te graven. De Noordtunnel werd in 1992 geopend en de brug wordt vandaag de dag hoofdzakelijk gebruikt voor lokaal verkeer en transport van gevaarlijke stoffen.

 

 

         


GERELATEERDE ARTIKELEN

video

video

video

video