Mastgaten en ophaalbruggen

Mastgaten en ophaalbruggen

Ruim een eeuw geleden verloor de Voorstraatshaven in Dordrecht steeds meer haar rol als haven en werd steeds minder als doorvaart gebruikt. De toenmalige ophaalbruggen waren nagenoeg overbodig geworden. Bovendien waren de bruggen hinderpalen voor het wegverkeer dat met moeite de helling op kon komen.

Stenen boogbruggen zouden praktischer kunnen zijn, maar er kwamen toch nog wel kleine zeilscheepjes met staande mast door de haven. De oplossing was even simpel als doeltreffend: een mastgat (ook wel oorgat genoemd). Uit het wegdek kon simpelweg een aantal planken worden gehaald, waardoor het schip met mast de brug kon passeren. Wel werd wat stuurmanskunst van de schipper vereist.

Alle bruggen over de Voorstraatshaven hadden op een gegeven moment mastgaten, zelfs de Boombrug. Nu is een dergelijk mastgat nog goed te zien in de Nieuwbrug. De vaste brug uit 1851, naar een ontwerp van stadsarchitect G.N. Itz, had oorspronkelijk een houten wegdek dat in 1914 werd vervangen door een betonnen wegdek.

Daarbij verdween het mastgat. Bij de jongste restauratie van de brug in 1997 werd in het asfalt aangegeven waar het mastgat ooit zat. Het gat zelf is dus al een eeuw niet meer in gebruik maar is ook vanaf de kades nog goed zichtbaar. Ook aan de Pelserbrug kan nog worden gezien dat daar ooit een mastgat heeft gezeten.

         


GERELATEERDE ARTIKELEN

video

video